Day 14 – Favourite book of your favourite writer

Ska jag vara helt ärlig har jag ingen favoritförfattare.
Ingen favoritbok heller för den delen.
(Jäkla beslutsångest.)

Alltså tänkte jag att jag kunde passa på att rikta ljuset mot en av de författare som jag älskar och som jag av diverse anledningar inte lyckas peta in i något annat 30 days-inlägg. Men det finns för många och dessutom heter det ju 'ingen nämnd, ingen glömd,' så att ens försöka göra en lista känns mest dumt. Inte heller kan jag göra någon fegislösning och välja ur Stjärtmes' favoritsamling eftersom jag av någon olycklig slump faktiskt inte läst någon av hennes älsklingar.

Men det är klart att jag ska skriva någonting, i alla fall. Antag då att jag skulle kunna välja Roald Dahl, som är en värdig kandidat, som favoritförfattare. Den fantastiska humor som genomsyrar hans berättelser har gjort hans verk till några av mina bästa barndomsvänner. Men hur sjutton ska jag kunna välja en favoritbok när han har skrivit så mycket bra?

James och jättepersikan, Kalle och chokladfabriken, Jojjes ljuvliga medicin, Den fantastiska räven, Herr och fru Slusk, SVJ, Matilda, Häxorna och Naddap Dlöks; de ack så välbekanta namnen framkallar genast ett leende och ett svåruthärdligt lässug. Att välja en känns som att välja bort de andra och jag skulle önska att alla barn hade tillgång till hela Dahls boksk(r)att, för att inte tala om Quentin Blakes geniala illustrationer. Nej, det är omöjligt. Nåja, då tar jag till blunda-och-peka-metoden och väljer... Den fantastiska räven.

1 kommentar: