Day 13 – Your favourite writer

På sistone har språket kommit att bli en viktig del för texterna jag läser. Ibland även avgörande. Det är kanske naivt att tänka att ett bra språk kan lyfta upp en dålig handling, men jag vill gärna tro på det. Jag tror att det är därför vissa böcker om kärlek, även de som har de allra klyshigaste historierna, fungerar, på grund av ett vackert eller speciellt språk, och andra inte. I alla fall har jag upptäckt att det är så för mig. Jag vet att vissa människor mer går på innehåll än form, och det funkar ju också. Men för mig kan jag inte läsa en bok med dåligt språk även om själva konceptet är fantastiskt, eller jo, det är klart att det går, det känns bara en aning ytligt på något sätt. Tomgång, liksom.

Jag tycker om att upptäcka nyanser, känna att orden är noggrant utvalda med omsorg och veta att det är just de här orden och inga andra som passar just här. Därför är det kanske inte så konstigt att tre av mina favoritförfattare också är poeter, nämligen Viktor Johansson, Anna Jörgensdotter och Åsa Ericsdotter. En fjärde som jag vill nämna, skriver i en egen division - Sara Stridsberg. Hon är fullkomlig, en karamell som man aldrig vill att den ska ta slut.

Eftersom blåmesen ska skriva om Day 14 - Favourite book of your favourite writer, får jag skriva mina här.

Det här är de ovannämnda författarnas bästa böcker enligt mig (i skrivande stund har jag ännu inte läst Johanssons Game over, inte heller Jörgensdotters Bergets döttrar, men jag vill! Ska! Snarast.):

Viktor Johansson / Kapslar
Anna Jörgensdotter / Pappa Pralin
Åsa Ericsdotter / Förbindelse
Sara Stridsberg / Drömfakulteten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar