Anslaget

Hittade en söt liten bok på biblioteket och kunde inte låta bli att ta hem. Jag har så svårt att låna lagom på biblioteket. Kanske borde staten öppna en hjälptjänst för biblioteksberoende, med Låna lagom! som slogan...

I alla fall slog jag upp boken och fick detta anslag framför näsan. Det är min absoluta favorit i boken (torr humor? Jag? Nejdå), som innehåller flera liknande anslag. Till vissa av anslagen finns också en sida med inkomna SMS- och röstmeddelanden med reaktioner på texten.

Jag blev misstänksam när alla lappar hade
ungefär samma trista layout, och det visade sig att boken inte alls var en samling upphittade roliga lappar, typ tjuvtittat, som jag först trodde. Boken byggde faktiskt på en retorikstudie, där författaren Kjell Dahlin undersökt vilka reaktioner man kan få på ett konstigt anslag. Tydligen har andra uppskattat boken mer än jag då det redan kommit en uppföljare, denna gång med mejlsvar på annonserna.

Nja, kul är det, men jag tror ändå att Den som inte tar bort luddet ska dö är att föredra, om man är ute efter en bok med roliga lappar.

Notera: numret i annonsen har tillhört författaren till boken men gör det inte längre, så det är ingen idé att svara på annonsen på bilden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar