Läst i oktober

Lust in translation - infidelity from Tokyo to Tennessee, Pamela Druckerman (Facklitteratur)
Pamela Druckerman har åkt jorden runt (mer specificerat Ryssland, USA, Japan, Kina, Frankrike, länder söder om Sahara i Afrika och Brasilien bland annat) och frågat människor, för att ta reda på hur just det landet ser på otrohet/sex utanför äktenskap. Med hjälp av gammal nationell statistik från ländernas respektive tidigare undersökningar, har hon sedan sammanställt resultaten i denna bok. Det är ingen vetenskaplig text, men för den som är intresserad av kulturella skillnader, kan det här vara någonting. En ska väl senare inte hänga upp sig så mycket på vad det är som presenteras, de intervjuer hon har genomfört, kan inte generaliseras och appliceras på alla invånare i respektive land.

Straff, Paula Polanski

Beckomberga - ode till min familj, Sara Stridsberg

Meningen med hela skiten, Nina Åkestam

Min nattbror, Joanna Hellgren (Tecknade serier)
9 månader innan Jakobs födelse dog hans bror och namne i en trafikolycka, på sin tioårsdag. Nu närmar sig dagen för hans egen tioårsdag och han är rädd, för han vet inte var han börjar och var Jakob slutar. Hans mamma tror att hon pratar med sin döde son och inte Jakob, som börjar undra om han återupplever Jakobs liv. Jakob kommer till honom om nätterna, han är hans nattbror. Och så lär han känna Miranda, som är mycket modigare än honom. Tillsammans utmanar de hans öde, leva eller dö.

Jag läste Min nattbror under en eftermiddag på biblioteket, då med en överhängande trötthet och var lite utmattad i läsväg, eftersom jag under en kort period läste mycket, men bra, böcker, att jag var euforisk till en början, men sedan mest tung i huvudet. Tidigare i år har jag läst Hellgrens trilogi om Frances, vilken i jämförelse med Min nattbror, jag tyckte mer om.

Romeo och Juliet, William Shakespeare (Dramatik, Kärlek)
Tanken på att läsa Shakespeare må kännas oåtkomligt och oförståeligt, men det ligger en behållning i det. När jag läser Shakespeare, är det som att nudda vid en viktig del i den västerländska kulturhistorien, just precis mellan renässans och upplysningstid, en blandning mellan de återuppväckta antika idéerna och dess ideal tillsammans med det naturvetenskapliga, ogudaktiga.

Det är nog många som känner till grunddragen i Romeo och Juliet. En pojke blir kär i en flicka från "fel familj", de gifter sig i hemlighet och begår sedan varsitt självmord för att den ena inte kan leva utan den andra och vice versa. De kommer från familjer som är oense och delar staden Verona i två läger. Att de har gift sig, får ingen av de övriga familjemedlemmarna veta förrän i slutet, när Romeo och Juliet har dött. Det är en väldig härva som de båda ungdomarna hamnar i, Romeo råkar döda en släkting till Juliet och Juliet tvingas gifta sig med en annan för att det ska vara hennes familj till gagn. Det är en tragisk kärlekshistoria som inte varar mer än tre dagar, fylld av snabba vändningar, smäktande kärleksförklaringar och kaos.

Romeo och Juliet var mitt tredje drama av Shakespeare. Tidigare har jag läst Kung Lear och Hamlet, varav den första var till kursen Litteratur och genus. I de flesta utgåvor av Shakespeares draman, finns kommentarer om just den pjäsen, ibland av översättaren själv som förklarar hur hen har tänkt i översättningen. I min utgåva av Romeo och Juliet fanns också i slutet en snabb översikt och förklaring över samtliga scener.

Kurslitteratur:
Sessalätts äventyr, Elsa Beskow
Du ska inte gråta Vintervarg, Stefan Casta & Lennart Eng
Puss puss sant sant, Barbro Lindgren
Nu är det djur igen!, Lennart Hellsing & Fibben Hald

Tidigare månader: 
januari
februari
mars
april
maj-juni
juli
augusti
september

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar