Flyttfågel: Slumpvandring

Det tog lång tid för mig att läsa ut Slumpvandring, som Majgull Axelsson skrivit. Att detta är en bok man sträckläser, som en recensent skrivit om boken kan jag inte hålla med om. Men den väcker fantasin och det är fina miljöbeskrivningar. Boken handlar om tre kvinnor. Den äldsta är Augusta, som först arbetar som piga i Stockholm och sedan kommer till en liten bruksort i början av 1900-talet.

Hennes barnbarn, Alice blir skickad till Augustas hus när hon får ett utomäktenskapligt barn. Angelica, som i sin tur är Alices barnbarn är sexton år och använder Augustas hus som gömställe. Hon har det inte särskilt lätt hemma och delar ut reklam samt träffar en äldre gift man regelbundet som hon har sex med.

I boken får vi följa dessa tre kvinnors berättelser från tre olika tider. Anledningen till att jag inte sträckläste denna boken var att jag aldrig tyckte boken var så fängslande att jag hela tiden undrade vad som skulle hända sedan. För det hände inte så mycket. Men boken berörde mig så pass mycket att jag grät när en av huvudpersonerna dör i slutet av boken.

/H

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar