Höstsläppslängt, del 3: Oktober-december

Några titlar jag ser fram emot att läsa från hösten/vintern 2014. 
Information hämtad från förlagens hemsidor samt www.
del 1, del 2

+ + + + OKTOBER + + + +
 


8 saker du aldrig skulle våga är en rolig ungdomsroman om girl power och stark vänskap, som ifrågasätter de höga krav och regler som omger unga tjejer idag. Boken belyser både kraven på att vara snygg och sexig, och reaktionerna som tjejerna får när de anses gå över gränsen, bara genom att bete sig som många killar före dem.




Det här är en omskakande och nervigt vital skildring av en ung flickas vuxenblivande - från hennes liv och tillvaro i den fattiga kåkstaden i det sönderfallande Zimbabwe till exilen i USA med allt vad den för med sig av nya, uppslitande erfarenheter.




Vid sextio års ålder har Serge allt han någonsin drömt om: ett välbetalt jobb, två välartade barn och en vacker och betydligt yngre fru. Så när den jämnåriga Suzanne kommer till huset i Montmartre för att stämma sonens piano, är Serge helt oförberedd på den omtumlande påverkan hon kommer att ha på hans liv. Hur kan en rätt alldaglig och dessutom redan upptagen kvinna i hans egen ålder väcka så starka känslor hos Serge? Och hur kommer det sig att det är för Suzanne han kommer att berätta det som han hela sitt liv hållit hemligt, till och med för sin egen familj?

Véronique Olmi skildrar en drabbande passion och undangömda, ångestfulla sanningar i en subtil och melodisk prosa. Vi var skapta för lycka är en vacker och lågmäld berättelse om två människor som hittar varandra, och sig själva, mitt i livet.


Fem år efter Hugo Rask träffar Ester skådespelaren Olof Sten. Redan vid det första mötet känner hon igen sin kropps reaktion: hon håller på att bli handlöst förälskad. Olof gör ingen hemlighet av att han är gift med Ebba Silfversköld, men börjar samtidigt träffa Ester. De inleder en relation, som samtidigt inte är en relation enligt Olof. För han är ju gift, och säger sig inte ha några planer på att lämna Ebba. Men vad gör han då hos Ester?

Utan personligt ansvar är den fristående fortsättningen på Egenmäktigt förfarande. Med skarp blick och mycket humor tar sig Lena Andersson denna gång an älskarinnans roll i vår kultur och de djupt rotade föreställningar som styr tresamheten.

Elva oförglömliga noveller om ensamhet. Richard Yates mästerliga hantering av kortprosan upphör aldrig att fascinera.

Elva sorters ensamhet publicerades första gången 1962, året efter att Yates hade slagit igenom med Revolutionary Road. Vi får följa kontorsmänniskor på Manhattan, taxichaufförer, frustrerade unga män med författardrömmar, män i förorten - och deras drömmande och undanskuffade kvinnor. Richard Yates novellsamling är en jagande mosaik över 1950-talets USA, en era då den amerikanska drömmen slog in - bara för att kort därefter börja krackelera i fogarna.



"[...]Jag har valt att stanna vid döden och titta på den noga. Jag har intervjuat psykologer, terapeuter, cancerläkare, präster, begravningsentreprenörer, muslimer, kristna, buddhister, judar, hinduer, ateister, politiker, artister, människor som vet att de snart ska dö och många många fler. Jag har vridit och vänt på alla aspekter av döden som skrämmer mig och funnit att det inte gjort mig mera rädd. Mina tankar, lärdomar och reflektioner har jag samlat här. För den som vill och vågar utmana sin egen relation till det slut som väntar oss alla.[...]" 


+ + + + NOVEMBER + + + +
"Den här boken innehåller berättelser om underbara nätter med vidriga killar och vidriga dagar med underbara vänner, om ambitioner och de två livskriser jag genomgick före tjugo års ålder. Om mode och dess många tvångströjor. Om att visa upp sin kropp offentligt, vara tvungen att hävda sig på ett möte med en massa femtioåriga män och de hälsobetingade rädslor (tinnitus, lampdamm och infertilitet) som håller mig vaken om nätterna. Jag förbereder mig redan på den skam jag förmodligen kommer att känna över att jag någonsin trodde mig ha något att erbjuda dig med denna bok, men också på den glädje som lika gärna kan drabba mig över att jag lyckats hindra dig från att testa en dyr juicefasta eller ha sex med skorna på. Nej, jag är ingen sexpert, psykolog eller legitimerad dietist. Jag är inte en gift trebarnsmor och jag äger ingen framgångsrik underklädeskedja. Däremot är jag en tjej med ett passionerat intresse för självförverkligande, en tjej som skickar hoppfulla rapporter från fronten i denna kamp."


Arkitekt är Merethe Lindströms första novellsamling efter genombrottet med romanen Dagar i tystnadens historia, och den första på svenska. I sex noveller gestaltar hon sina favoritteman: språk och språklöshet, sammanhållning och hot om sönderfall. En realism som gränsar till mystiken. Novellkonsten står plötsligt i rampljuset, Merethe Lindström gör att man förstår varför.









Ofrivillig ensamhet är förenad med stress, oro och ångest. Påtvingad ensamhet förhöjer dessutom risken för hjärt-kärlsjukdom och nedstämdhet. Gemenskap, däremot, ökar statistiskt sett livslängden och har varit ett framgångsrecept för människan alltsedan vår tid på savannen. Idag är samhället fokuserat på individen men våra gener som är gjorda för gemenskap är oförändrade. Hur påverkar det oss? Och hur hanterar människan den existentiella ensamheten att man kan känna sig ensam innerst inne, trots familj och vänner? Dessa frågor närmar sig Peter Strang med ödmjukhet, respekt och stort kunnande.

+ + + + DECEMBER + + + +

När Francesco Alberonis bok Förälskelse och kärlek kom ut 1979 var den revolutionerande i sitt sätt att se på förälskelsen som en kollektiv rörelse (bestående av två personer). Nu kommer detta klassiska verk som sprudlar av radikal livslust ut i en ny efterlängtad utgåva.
Francesco Alberoni (1929-) är en av Italiens främsta sociologer som under lång tid studerat klassfrågor och konsumtion. Hans böcker om kärlek, vänskap, erotik och moral har blivit stora försäljningssuccéer runt om i världen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar