Twilight

Stephenie Meyers Twilight blev snabbt en New York Times bestseller. Det är egentligen ingenting att bli förvånad över. Lättläst, avkopplande och spännande - utan krav på tankeverksamhet. Skön(/skräp)litteratur när den är som bekvämast.

Händelseförloppet känns ganska vanligt: Flicka möter pojke, ljuv musik samt komplikationer uppstår. Komplikationerna i fråga råkar bero på att Edward (dvs. pojken) är en vacker, kall och hård vampyr. Redan här finns potential för att snärja tonårstjejer - en snuskigt snygg (anti-)hjälte. Mums.

Att skriva om den här boken är svårt; jag tyckte om den. Det gör inte "riktiga litteraturkännare" (se tex. Vi måste tala om Edward). Överanalysering av böcker har aldrig varit min grej, och i detta fall tror jag att det bästa är att läsa och njuta - och inte leta efter mer utan låta sig serveras ett spännande äventyr. Jag har svårt att tro att det är något annat ens för författarinnan själv (om hur Twilight kom till kan du läsa här). Jag tvivlar starkt på att hon verkligen haft alla dessa dolda budskap i tanke när hon skrev.

Boken är väldigt lättillgänglig - lätt att läsa, svår att lägga i från sig, det krävs ingen ansträngning för att tillgodogöra sig historien. Boken ser till och med smaskig ut (designad för att locka tonårstjejer, precis som Meyers vampyrer är designade för att dra till sig människor). En konsumtionsvara helt enkelt.

Jag blev trots allt tvungen att läsa boken två gånger, eftersom det kändes som att jag hade för bråttom första gången. Jag var helt enkelt tvungen att få reda på vad som skulle hända. FORT. Det kändes lite som att vara tillbaka i bokslukaråldern, jag vände blad efter blad och behövde inte tänka. Första genomläsningen kanske rent av kan klassas som fysisk träning, min puls var definitivt högre än vanligt hela tiden.

Om du väljer den här boken, läs den som underhållning och avkoppling. Då blir det ett par trevliga timmar med Edward, Bella och resten av vampyrgänget. Hos mig framkallade dessutom boken en läslust, inte bara för fler böcker ur samma serie (i nuläget har Twilight tre uppföljare) eller ens ur samma genre, utan över huvud taget. En varning bör dock utfärdas. Under de dagar den här boken har dig i sitt grepp kan det bli svårt att få tid för sömn, mat och andra väsentligheter...

Stjärtmes recension av boken hittar du här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar