Stjärtmes januarifavoriter


En av mina ambitioner det här året, är att bli kompis med mina akvarellfärger och ritblock. Eftersom min fantasi inte räcker mycket längre än till skog och himlar, tänker jag därför stjäla ett koncept från min favoritillustratör, Fran Meneses, som varje månad visar saker hon tyckt om från månaden som har gått, som för att ha något att utgå ifrån. Ergo, här är mina favoriter från januari.

1. Spiderwick-serien av Holly Black och Tony DiTerlizzi 
Nu under januari började jag på Spiderwick-serien, som är perfekt för alla liksom jag, älskar tanken på en magisk värld oåtkomlig för oinvigda. Den handlar om tre syskon som flyttar in i sin gammelmosters hus tillsammans deras mamma. Huvudpersonen Jared hittar ett hemligt rum och därinne en bok, "Arthur Spiderwicks fälthandbok över vår magiska omgivning". Där börjar det farliga äventyret, men det vet inte syskonen än. 
Det är fem böcker i serien, men de är så korta att de lika gärna hade kunnat slås ihop till en, längre. Jag upptäckte att en bok är perfekt för en enkel resa mellan jobb och hem och läste således ut serien på mindre än en vecka. Mycket spännande och med fina illustrationer av Tony DiTerlizzi. Serien har filmatiserats, och enligt en goodreads-källa så är det bara böckerna 1-3 och 5. Det finns ytterligare en serie, Bortom Spiderwick, som jag sparar till en annan gång!

En ny slags krydda som jag har börjat ha i matlagningen. Tydligen en vanlig ingrediens i curry-blandningar.

En serie-antologi som behandlar ämnen om de mörka sidorna av teknologins utveckling, t ex. hur blir det med förtroendet när man kan spela in allt man ser och är med om, med hjälp av ett chip bakom örat, och visa det för andra? I just detta avsnitt får vi följa en man som blir svartsjuk på sin fru, som enligt honom flirtar lite väl mycket med en arbetskollega. Alla avsnitt som jag har sett har lämnat mig med en känsla av ömsom obehag, ömsom fascination över framtida scenarier.

4. Det kändes lugnt när mina känslor dog av Bim Eriksson
Den här månaden har jag läst otroligt många böcker och bland de bästa var detta seriealbum som är en blandning av självupplevda händelser och berättelser. Det är heartbreak och fulgråt, men också systerskap och att ta revansch på alla som har sårat en. Egentligen det enda man behöver i en bok.

5. Friggs gröna te med mango och havtorn
Det första gröna téet som smakar mer mango och havtorn, än grönt té. Mm, gott.

6. Mandolin (köksredskapet, inte instrumentet)
Ta-da, månadens bästa köp! Med en mandolin kan man göra tunna skivor av t ex sötpotatis och göra chips av dem. Det har revolutionerat mitt chipsliv.

1 kommentar: