Love at first stitch - sy själv med retrokänsla


Jag avskydde att behöva sy på en symaskin när vi hade syslöjd i grundskolan och kunde sticka på en halsduk en hel termin, men på sistone har jag blivit väldigt inspirerad av Fredrika på vindens sypepp och nu har jag sytt ett plagg! I ett ljusblått tyg med glitter och snöflingor har jag sytt efter instruktionerna till en Clémence-kjol från boken Love at first stitch av Tilly Walnes. Bortsett från att den blev en sömsmån för stor har jag nu alltså både tråcklat och gjort vändsömmar, termer som för mig förut var helt okända. Ibland var jag tvungen att tänka ett steg till för att förstå hur jag skulle göra i vissa moment, när varken text eller bild gick ihop, men det blev bra till slut. Det blev åtminstone en kjol som går att bära utan större svårigheter.


Walnes inställning är att det varken behöver vara svårt eller perfekt när man syr, för det är livet för kort för. Förutom både en och en annan kjol, visar Walnes också hur man, på nybörjarnivå kan börja med att sy en scarf och sedan gå vidare till att sy både byxor, blusar och klänningar. Hennes stil är, ursäkta mitt lekmannamässiga yttrande, söt, färgglad och 60-tal, vilket även genomsyrar bokens utformning i form av färggranna sidor med mönster och stora bilder. Walnes visar även hur ett grundmönster kan utvecklas och bli ett helt annat plagg, allt efter tycke och smak. Nu längtar jag efter att utforska möjligheterna att sy ett par pyjamasbyxor och kanske en regnjacka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar