"Det var en skimrande plåga som lyfte mig högt ovanför den vindsvepta staden, som en pappersdrake - och mitt huvud var bland regnmolnen, mitt hjärta i skyn."


Hej från årets tredje dag. Nu när det nya året har inletts vore en resumé av det gångna på plats, men mina anteckningar av vad jag har läst är inte pålitliga, så jag tänker därför vänta med en sammanfattning ett litet tag till. Idag lägger jag pussel och läser i Steglitsan av Donna Tartt som jag påbörjade i slutet av december. Jag har läst dryga hälften i en pocketupplaga där texten är på gränsen till att vara för liten och undrar mest när det "riktiga" äventyret ska ta fart, det som på baksidan beskrivs med: "[t]avlan kommer att dra in Theo i konstens kriminella undre värld". Inte för att de första 376 sidorna har varit tråkiga, tvärtom, men jag hade hoppats på mer konst än så här.

2 kommentarer:

  1. Vad roligt att du läser Steglitsan!! Tyvärr är nog baksidetexten rätt missvisande, den handlar nästan inte alls om "konstens undre värld"... den handlar om Theo rakt av. Men jag älskar den, hoppas att du också gillar den trots brist på kriminella konsthandlare :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du anar inte vidden av min besvikelse när jag läste att baksidetexten skulle vara missvisande, inte ens jag själv förstod det, men de senaste kapitlena har jag känt att tempot saktats ner och mitt eget intresse falnat något :( :(

      Radera