Bookbirds läser: 1Q84, tredje boken (kapitel 13-18)



13 september 2015
Reviderad konversation.
Innehåller spoilers!

Stjärtmes: Men VAR ska vi börja? Med att ushikawa är ett störo?
blåmesen: Jag har kommit till nivån i 1Q där jag läser till 90% för att vi ska diskutera och till 10% för att jag bryr mig om vad som ska hända. Tycker att det är långsamt och många trådar att hålla i
Stjärtmes: Samma här.
blåmesen: Den inställningen påverkar antagligen "hur" vi läser lite också, eller?
Stjärtmes: Men ärligt talat så är Ushikawas kapitel inte roliga längre
blåmesen: Beror inte det mest på att Ushikawa verkar vara en så tragisk person?
Stjärtmes: Det murakami gör med U är tvärtemot det han beskriver "sina" kvinnor. Apropå: Tolv skäl till varför Murakami inte fick nobelpriset
blåmesen: Inte säker på att jag förstår hur du menar?
Stjärtmes: Han beskriver U som sorglig och oälskad, medan hans kvinnor är snygga?? oj kanske för länge tänkt-tanke
blåmesen: Alla hans kvinnor är ju inte direkt snygga... 

blåmesen: Min notering om U efter kapitlet där hans liv börjar beskrivas mer ingående är att han är "en spillra av en människa"
Stjärtmes: Att han är mindre än en människa?
blåmesen: Snarare att hans liv verkar ha rämnat helt och hållet, han har ingenting kvar av sin karriär eller sin familj eller sina drömmar. Tycker att Murakami göttar sig lite för mycket i U:s patetiska/tragiska liv. Eller är det meningen att hans fulhet/tomma tillvaro ska symbolisera något?
Stjärtmes: Är det meningen att man ska känna igen sig?
blåmesen: Det hoppas jag inte
Stjärtmes: Väga Us liv med Tengos?
blåmesen: Jag vet inte. Jag förstår inte riktigt poängen, faktiskt
Något som var intressant i ett av U:s kapitel var dock att han fick påhälsning av NHK-mannen, och att NHK-mannen inte verkar ha någon fysisk form
Stjärtmes: Jag fattar ingenting med 1Q längre. NHKmannen är min största mardröm just nu
blåmesen: ... som i att du tycker han är läskig på riktigt?
Stjärtmes: Ja!!!
blåmesen: Ojdå. Jag tycker bara han är lite obehaglig. 

Stjärtmes: Tycker det är konstigt att U inte bytte namnskylt på dörren
blåmesen: Tengo kanske hade känt igen hans namn?
Stjärtmes: Men skulle Tengo lägga märke?
blåmesen: Det är väl inte omöjligt? Men jag tror att det är Ts pappas medvetande som är ute och knackar dörr. Och att det symboliserar något! Är mycket för symbolik just nu tydligen. Samtliga av de som fått påhälsning av herr NHK är ju sådana som frivilligt hållit sig instängda. Kanske en del av dem själva som tycker att de inte kan hålla sig gömda sådär för alltid, om man lever så måste man ut i världen och göra rätt för sig?
Stjärtmes: Men att de får besök av samma person?
blåmesen: Är förstås konstigt, men det är ju allt i 1Q84
Stjärtmes: NHK-mannen är på sätt och vis alla tres största rädsla, kanske? Att bli upptäckta
blåmesen: Mm, och på något sätt: att risken för att bli upptäck kommer inifrån. NHK-mannen kan ju inte göra något annat än att stå och knacka, så länge de inte gör något själva så är de trygga

[...]
Stjärtmes: MEN ok. Ska vi fortsätta med att konstatera att Aomame har blivit heeeelt knäppp?
blåmesen: Har hon? Hon blev väl bara lite spontanreligiös och konstaterade att hon + tanten "tappat vreden"?
Stjärtmes: Men att hon, trots att det inte finns någon logik, tror att "det här lilla livet" hon bär på är Tengos. Vad tycker du förresten om upprepandet av "det lilla livet"
blåmesen: Vet inte riktigt vad jag ska tro. Kanske normalt att bli knäpp när man är gravid? He he.
Stjärtmes: Har vi något mer att tillägga re: Aomame?
blåmesen: Mja. Det var ju väldigt spännande att hon och Tengo lyckades missa varandra helt knappt!
Trodde först att detta var ett tecken på att de befann sig i olika världar
Stjärtmes: Typiskt va.
 Och att hon var en hårsmån från att bli upptäckt av U..
blåmesen: Och i samma veva fick vi ett inslag av någon sorts allvetande berättarröst som bara 'hej, jag är här nu i en halv sida och inte mer i hela bokserien'
Stjärtmes: Jag kan vara ärlig och säga att jag gav ifrån mig ett "!!!!"
blåmesen: A tror ju också att Sakigake är ute efter hennes barn?
Stjärtmes: Nu ja, efter att ha pratat med Tamaru
blåmesen: Även innan? Hon drömde ju mardrömmar om att ha blivit kidnappad av någon som bara väntade på barnet
Stjärtmes: Jaha! Men nu var det en fjäril med (puppaaa)
blåmesen: Det tänkte jag inte ens på... Men antar att vi är eniga om att det är T som är den mest intressanta karaktären för närvarande?
Stjärtmes: Ja, kul att se att munkhuvudet och den andra också jobbar. "kul"-kul
blåmesen: Vet inte om jag tycker det är bekvämt eller konstigt att samtliga som kommer i kontakt med ledarens livvakter väljer samma smeknamn för dem?
Stjärtmes: Konstigt såklart, men samtidigt är det ju fiktion ...
blåmesen: Jo, det är klart.

blåmesen: Tror du att den Fukaeri som skrev Luftpuppan är maza eller dota?
Stjärtmes: Jag har ingen aning!! Hon kan ju uppenbarligen agera själv osv
blåmesen: Jo, fast det har väl ändå känts som att det är något fel på henne

blåmesen: Nu när jag tänker efter är kanske T inte heller så spännande. Har inte hänt så mycket där heller, mer än att han träffat Komatsu och fått reda på att Sakigake vill att de ska återgå till sina normala pre-Luftpuppan liv
Stjärtmes: Lite segt också att det inte är förrän nu han funderar på maza/dota? Eller har han gjort det innan också? när han / vi läste Luftpuppan?
blåmesen: Jag har aldrig tänkt tanken förut faktiskt
Stjärtmes: Du och jag har ju diskuterat maza/dota-fukaeri innan (Här! stjs anm.)
blåmesen: Det har vi nog. Det hade jag i så fall glömt. Till förra träffen hade jag typ glömt att F var ledarens dotter
Stjärtmes: Ahh den här bokcirkeln :))
blåmesen: Mm. Jo.

blåmesen: Börjar luta åt att det ändå blir ett lyckligt slut på 1Q
Stjärtmes: Det känns bra att det börjar dra ihop sig
blåmesen: Så trött på alla karaktärer. Kan inte minnas att jag läst någon bokserie där jag bara känt att jag fått nog av karaktärerna
Stjärtmes: Murakami är ju känd och älskad för att inte hasta sig fram med sina handlingar
blåmesen: Ja, och när det bara är en bok är det mindre av ett problem i mina ögon. Nu har han inte-hastat i tre tjocka volymer
Stjärtmes: Ja, dessutom tappat i tempo katastrofalt. Jag vill bara att den ska ta slut. 
blåmesen: Peppnivå i fotknölshöjd m a o. När nästa träff? Ska vi dela på två eller ska vi läsa ut skiten tills dess?
Stjärtmes: Jag tycker att vi delar på två ändå??
blåmesen: Kanske bäst


1 kommentar:

  1. Vågar inte riktigt läsa inlägget p.g.a. spoilers. Men tack för påminnelsen om Murakami. Det börjar bli hög tid för mig att läsa någon mer av hans böcker. :) Jag älskade Norwegian wood och Fågeln som vrider upp världen. :)

    SvaraRadera