Bookbirds kreativa processer

Untitled
Ninni från Bokstaden gav oss fyra frågor om våra kreativa processer. Läs mer här.

How does your work differ from others in your genre?
En av de största skillnaderna är antagligen att vi är två som delar detta utrymme. Vi hjälps åt att inspirera varandra och fylla bloggen med ett innehåll som hade varit omöjligt om vi bloggade separat. Jag tror inte heller att vi hade hållit på i alla dessa år, om vi inte hade bloggat tillsammans.

How does your writing/creative process work? 
Våra skrivprocesser är ganska lika varandra. Det händer att vi skriver ner några korta anteckningar på exempelvis post-it-lappar för att komma ihåg vilka karaktärer som är vilka, men annars skriver vi inläggen direkt i bloggen. Ibland skriver blåmesen noggranna utkast och reviderar en lång tid innan hon slutligen blir nöjd och publicerar, men oftast försöker hon skriva ner sina tankar innan de försvinner. För mig kan det ta flera dagar/veckor/månader innan jag skriver om en bok som jag har läst. Är det en bok med ett innehåll som är svårt att hålla reda på, skriver vi även ner strukturen på boken. När blåmesen läste Cloud atlas gjorde hon en lista med huvudpersoner, deras epok, deras yrke och hur deras historia berättades.

Why do you write or create what you do?
Så här säger blåmesen om detta:
"Bara att prata om bloggandet som en kreativ process gör mig lätt nervös och får mig att känna att jag kanske borde lägga ner, men om pressen kommer från delandet av bloggen så är det också där drivkraften finns: ligger till stor del i kontakten."

Jag håller med. Utan den här bloggen hade jag och blåmesen nog inte haft lika mycket kontakt med varandra. Jag vågar nästan säga att det är tack vare bloggen som vi just nu t ex läser 1Q84 tillsammans. Sedan har vi kontakten med andra likasinnade som också är intresserade av litteratur, det har varit en fantastiskt fin bonus :-) Internet är bäst.

What are you working on at the moment?
Jobbar och jobbar... Vi har båda hur mycket som helst som vi skulle vilja läsa, men vet att det inte kommer att finnas varken tid eller ork till allt i världen. Nu när höstterminen har börjat, kommer blåmesen inte ha så mycket tid över till annat än att plugga, äta och sova. Blåmesen saknar till och med en sänglampa...

För egen del när det gäller bloggen, försöker jag ta fram en slags struktur/schema över framtida inlägg eftersom jag (typ) ligger back med böcker jag läst och vill berätta om, men inte hunnit skriva om. Det kan hända att jag också jobbar på ett citatprojekt, men jag kan inte lova för mycket! Vi kommer att slutföra vårt 1Q84-projekt, så långt är klart.

2 kommentarer:

  1. Intressant att höra om era kreativa processer! Fint. <3 Och så trevligt med höstboksinlägget, det är liksom bara att ställa sig i kö på biblioteket allt eftersom de kommer ut. Jag ser tex fram emot Allt jag inte minns, Regnet luktar inte här, Att vara jag, Om mörker och När hundarna kommer.

    SvaraRadera
  2. Bra inlägg! Får man fråga hur ni känner varandra? Och hur ni kom på att ni skulle bokblogga tillsammans? Ni behöver inte svara, tycker på sätt och vis att den här bloggen är så speciell delvis eftersom ni känns så mystiska! ;)

    SvaraRadera