blåmesens 2014

Ring klocka ring, ge mig en ny chans
Jag vill ingenting med nån inre balans
Ta allt jag fått, bränn upp varje lycklig lott
bara ring in nått nytt...

Det är kanske inte så synligt utåt, men visst läser jag fortfarande. Ibland, vid sidan av, när det finns tid eller när det bara inte finns någon annan råd.

2014 års läsupplevelse i blåmesvardagen är Vilhelm Mobergs utvandrarsvit. Att jag inte läst serien tidigare känns nästan som ett tjänstefel från mina (ytterst kompetenta och omtyckta) svensklärares sida, men beror främst på att jag en gång fick en av de mindre angenäma scenerna återberättad för mig och sedan dess helt enkelt inte vågat läsa. Den som väntar på något gott väntar ibland på en helt underbar romanserie.

Övrigt som förtjänar att omnämnas:

Marisha Pessls Night Film. Definitivt årets läskigaste och att läsa i dagsljus, helst med någon annan hemma.
Lotta Lundgrens Tio lektioner i matlagning. Jag blir inte riktigt klok på om Lundgren är sympatisk eller nedlåtande. Ej heller på om boken är bra eller inte.
Kate Atkinsons Life after Life och David Levithans Jag, En. Atkinson och Levithan tänker, var och en på sitt sätt, väldigt långt utanför den berömda lådan. Resultatet är intressant, men jag önskar att någon av dem hade vågat sätta punkt för sin berättelse.

2014 i siffror: 35 böcker/27 filmer/44 låtar/5 nobelpristagare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar