Bookbirds läser: 1Q84, andra boken (kapitel 12-17)

26 mars 2014 / Dagen efter Nymphomaniac (för Stj)
Reviderad konversation
Innehåller tusen kilo spoilers

Blåmesen: Fast jag vet inte om jag kan hålla isär kapitlen nog för att diskutera kapitelvis... Trots anteckningar
Stjärtmes: I kapitel 12 sade Fukaeri att Tengo måste åka till hans "katternas stad" för att renas
Blåmesen: Ja! Vad hände där?! Är Tengo den nya 'recievern'? Eller perciever. Vem som nu var vem
Stjärtmes: Men de två var ju ett?
Blåmesen: Fukaeri var reciever och hennes pappa, ledaren, var perceivern? Var det inte så?
Stjärtmes: Jo, och så fick Tengo samma "sjukdom" som hennes pappa och Fukaeri låg med honom(?!!?!?!)
Blåmesen: Jag är inte riktigt nöjd med banan Murakami valde för Tengo. I min värld är Tengo på väg över på den onda sidan
Stjärtmes: Hände det här innan eller efter Aomame dödade mannen?
Blåmesen: Jag tror det hände efteråt...
Stjärtmes: Jaa.. så genom att döda mannen kunde Aomame rädda Tengo = Tengo blir den nya religiösa ledaren??
Blåmesen: Ja, det verkar ju inte bättre
Stjärtmes: = Little People kommer inte göra något för att förstöra Fukaeri + Tengo. Nu förstår jag! Jag har alltid sett F+T som unseparable
Blåmesen: Å andra sidan så kommer Tengo att vara förstörd

Blåmesen: Men hur kommer det sig i så fall att Tengo i början av det avsnitt vi läst är lite obekväm med att Fukaeri är där och inte riktigt vet hur han ska hantera att hon är i hans hus?
Stjärtmes: Kanske för att hon inte är myndig? Heehee... Nej men hon är kanske svår att ha att göra med i överlag
Blåmesen: Det är sant. Här vill jag också notera att när jag läser Fukaeris sätt att prata så uppfattar jag inte att hon delar upp orden på ett konstigt sätt utan snarare tänker jag mig att hon pratar långsamt
Stjärtmes: Jag också! liksom trevande också
Blåmesen: Jag undrar hur det ser ut på originalspråk
Stjärtmes: Jag tror att de har tecken för stavelser som de slår ihop, så typ likadant kanske?
Blåmesen: I alla fall! Nu åkte ju Tengo på att bli ond i och med att han hade sex med Fukaeri. Och samtidigt börjar han leta efter Aomame? Vid sämsta möjliga timing

Stjärtmes: Jag vet inte riktigt om jag förstod ledarens förklaring till 1Q84 vs 1984. Var Tengo och Aomame i samma värld?
Blåmesen: Det lät ju som att de gjorde det, men jag är fortfarande osäker
Stjärtmes: Var de i samma värld innan, om de inte var det innan Aomame drogs till 1Q84 på grund av Tengos känslor för henne? Väldigt förvirrande
Blåmesen: Så det ÄR Tengo som är boven i dramat?
Blåmesen: Vänta nu ringer mamma
Stjärtmes: Ok! Men Tengo & Aomame måste ju ha funnits i samma värld, åtminstone när de gick i samma klass som kids och sedan "försvann" Aomame till 1Q84 (järnvägsväxel-metaforen och allt det där). Enligt ledaren var detta för att Tengo var farlig för Little People och eftersom Aomame var den enda han älskade, hamnade hon i 1Q84 - hon blev oåtkomlig för honom / han fick inte det han ville ha

Blåmesen: Förlåt! Hon kom förbi med Amanda Svenssons nya & en ny krukväxt (jag dödade en av mina gamla)
Stjärtmes: (!!!!!!!!!) Är de fina?
Blåmesen: Krukväxten? Boken? Båda?
Stjärtmes: Båda!
Blåmesen: Boken är rosa men fin, skyhöga förväntningar. Krukväxten är en standard Dr Westerlundh, men luktar gott!
Stjärtmes: "Rosa men fin" haha <3

Blåmesen: Ska vi återgå till boken? Jag får inget grepp om Tengo, vi kanske skulle gå över till Aomame? Som vanligt känns det inte som att det händer så mycket i hennes avsnitt
Stjärtmes: Nej hon väntar ju bara, ytterst tråkigt
Blåmesen: Fast de första kapitlen var ju spännande! När hon till slut dödade ledaren för att rädda (hmm) Tengo, och sen knappt kunde ta sig hem eftersom Little People ställde till med oväder
Stjärtmes: Jag tyckte det var skönt att få någon slags förklaring till 1Q84, äntligen
Blåmesen: Jag tror inte riktigt jag greppade den
Stjärtmes: Jag har fått läsa det flera gånger... vet inte riktigt om det är meningen att man ska fatta helt
Blåmesen: Det är fantastiskt oklart. Det påminner mig också om någon annan bok/film, men jag kan inte komma på vilken just nu

Stjärtmes: Tror du att T och A träffas någon gång?
Blåmesen: Ledaren sa ju att de aldrig kommer att göra det. Och det känns inte så lovande just nu. Aomame sitter passiv i sitt skyddade boende och Tengo har börjat leta, precis när Aomame går underjorden

Blåmesen: Vad tyckte du om när Tengo jämförde människor med hudceller?
Stjärtmes: Det minns jag inte ens! När gjorde han det? Vad sade han?
Blåmesen: i kapitel 16. En reflektion om att man förlorar ett antal hundra tusen hudceller varje dag, de bara försvinner, och att människor kan göra likadant
Stjärtmes: Oj. Det kanske stämmer. Det stämmer ganska bra på mitt liv åtminstone #sanningsdan
Blåmesen: Haha. Men samtidigt är det en lite konstig inställning. Typ: "min flickvän försvann... men det är ju naturligt att människor försvinner"/Tengo
Stjärtmes: Vissa människor är i ens liv under en viss tid bara, sedan tillkommer nya och så vidare
Blåmesen: Det är i och för sig sant
Stjärtmes: Vissa människor som man pratar med regelbundet kanske inte så här "försvinner" som hans flickvän. den förklaringen passar ju bättre in på aomames och hans "relation"
Blåmesen: Fast man går ju inte runt och grubblar över en hudcell man förlorat
Stjärtmes: Haha nä, det är en jättekonstig metafor!!! Man kanske ska börja använda det, när man till exempel ser tillbaka på sitt liv: "mina vänner var som hudceller". Inte särskilt smickrande.
Blåmesen: Inte direkt, nej

Stjärtmes: Okej, ett sista inlägg re: 1Q84!! Jag lyssnade precis färdigt på "It's only a paper moon" som nämndes i kapitel 13

Utdrag från låten:
Yes, it's only a canvas sky
Hanging over a muslin tree
But it wouldn't be make-believe
If you believed in me

Without your love
It's a honky tonk parade
Without your love
It's a melody played in a penny arcade

(!!!)
Blåmesen: Hm
Stjärtmes: Jag vet inte om det är meningen att man ska läsa in något i referenserna
Blåmesen: Jag tror man kan göra det om man vill. Uttrycket honky tonk parade har inte åldrats med värdighet

Blåmesen: Men nästa gång då? Vi läser till slutet?  Fast jag förväntar mig inget slut

Blåmesen: Jag är förresten oerhört avundsjuk på att både Tengo och Aomame har förmåga att stänga allt ute för att ägna sig åt en specifik sak. Typ: Tengo blir förlamad och har sex med en minderårig. Dagen därpå bara: sätter sig och skriver på sin roman, låter inget störa
Stjärtmes: Hahaha jaaa. Och att ingen av dem pratar om det?
Blåmesen: Vilken paper moon lyssnade du på?
Blåmesen: Fast Fukaeri är ju som hon är
Stjärtmes: med ella fitzG
Blåmesen: Jag också! Fast nu testar jag Paul McCartney
Blåmesen: Vad tror du då? Får vi något slut alls?
Stjärtmes: Kanske inte

fler diskuterade kapitel » 1-2, 3-7, 8-11,  18-24 (snart)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar