Vad skulle du ha valt?

När jag gick på högstadiet figurerade Annika Thor i film- och tv-mediet. I skolan såg jag Sanning eller konsekvens och på tv visades En ö i havet-serien, om de judiska flyktingbarnen Steffi och Nelli. Litterärt hade jag J. K. Rowling, Maria Gripe och Per Nilsson. Men ingen Annika Thor. Vad skulle du ha valt? är hennes åttonde bok för ungdomar.

Från början var det en lek mellan Jesper och Abbe, som gick ut på att en av dem gav två alternativ och så skulle den andre välja. I leken fanns inga mellanvägar, det var antingen eller. Ungefär som "pest eller kolera"-leken. Vem av dem hade kunnat ana att den leken en dag skulle komma att bli verklighet, och de var tvungna att välja?

Det handlar om kärlek, så klart, och om Jesper ska välja vänskapen med Abbe eller kärleken med Anna, som det så ofta gör i vanliga ungdomsromaner, bortsett från att den här är annorlunda.

Annika Thor gör leken allvarlig och mycket snart handlar det om liv och död, utan att gå överstyr.
För att göra det så trovärdigt som möjligt har Thor valt att skriva utifrån Jespers perspektiv, i jag-form, och dessutom har hon ersatt alla de/dem med "dom", vilket jag personligen tycker är något enerverande.

Jag trodde att det skulle vara lätt att skriva om en bok som handlar om högstadieungdomar, som snart skulle fylla femton allihopa. Att det skulle vara enkelt, för att det fanns vissa partier som jag kunde känna igen mig själv i, och för att jag själv varit femton för inte så längesedan.

Så här i efterhand känner jag mig cynisk och vet inte om jag ska rekommendera boken för att jag tycker att den är okej, men inte lysande, eller för att den är lärdomsfull och säger att alkohol gör människor dumma i huvudet (och att alla val man gör får konsekvenser). Men det skulle å andra sidan vara så himla typiskt mig att säga: välj själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar