Icebreaker

Jag önskar att jag hade drivet att göra en ordentlig analys, eller snarare sågning, av denna plottriga bok (som vad jag förstått "trendat på Booktok" och stärker mig i tanken att TikTok inte är för mig). Det finns SÅ MYCKET att angripa i denna bok där intrigen är tunnare än den meningslösa is en av karaktärerna går igenom i en tämligen meningslös scen. Det hade kunnat bli en sådan där roligt elak text. Men jag orkar inte. Kanske googlar upp nåt senare.

Ramberättelsen till de tusen osammanhängande små intrigerna i denna bok är ungefär: snygg college-hockeykille blir blixtförälskad i snygg college-konståkerska, uppvaktar henne en kort period, varefter de blir ett par och den fortsatta intrigen består av att de ligger hela tiden och så lite strul med konståkning däremellan.

Jag fattar inte poängen. Ingen av karaktärerna känns levande eller ens rimlig, deras handlingar är ofta lika korkade som ogrundade. Förmodligen ska det kännas autentiskt, typ unga människor gör dumma saker, men inte såhär dumma ändå. Boken utmärker sig för övrigt som ungdomsbok (eller snarare ung vuxen, en uttalad rekommendation om ålder 18+ finns precis i början) genom att betona vikten av t ex kondomer, preventivmedel, samtycke, terapi och att kommunicera sina känslor. Samtidigt finns en ton av våldsromantik. Jag förstår inte varför den stereotypa romance-hjälten anno 2024 måste vara rik, biffig, varm och överbeskyddande på gränsen till våldsam. Kanske är jag här präglad av Emma Hambergs Linas Kvällsbok 2, där det tydligt framgår hur det är 0% romantiskt när ens kille hamnar i slagsmål.

Utöver för många, osammanhängande små berättelser som aldrig utvecklas ordentligt är det också, enligt mig, för mycket sex, för många karaktärer, för många ord och sidor i första allmänhet. Jag avråder vänligt men bestämt från den här boken, och bannar återigen mig själv för att jag väljer dumma romance-böcker istället för något som är intressant.

Ett sista irritationsmoment: hur svårt ska det vara att sätta rätt hårfärg på karaktärerna på omslagsbilden?


Det värsta är att det kommer något som verkar vara en fristående uppföljare snart, och att jag faktiskt är lite nyfiken på den. Herregud hjärnan, sluta skrika efter skräp?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar