Check & Mate

Kort omdöme, alternativ 1: meh.
Kort omdöme, alternativ 2: i stort sett menlös.


Mallory Greenleaf är 18 och har precis slutat high school. Till skillnad från sina vänner som ska plugga vidare är Mallory fast i hemstaden Paterson, där hon tar alla skift hon kan i bilverkstaden där hon jobbar samtidigt som hon frenetiskt vänder på slantarna för att de ska räcka till huslån, mediciner till mamma, terminsavgifter till den ena systerns roller derby och mat till den andra systerns marsvin.

När hennes kompis Easton tvingar med henne på en schackturnering, trots att hon "inte spelar längre" vinner hon sin första match, som såklart är mot den jämnåriga, långa, biffiga världsettan Noel Sawyer (för han spelar en välgörenhetsturnering mot helt orankade spelare, inget konstigt alls). Snart är hon, på grund av diverse yttre omständigheter, tillbaka i den schackvärld hon desperat velat lämna. Så småningom blir hon tvungen att konfrontera både sitt förflutna och sin snygga motspelare.

Check & Mate är Ali Hazelwoods första YA-roman (ungdomsbok alltså) och det märks tydlig skillnad mot hennes vuxenböcker. Inte bara på frånvaron av utförliga sexskildringar, utan också på att det finns teman som definitivt ofta förekommer i den här typen av böcker; familj, sexualitet, vänskap och att växa ifrån varandra som vänner, FOMO, ansvar, skuld, vad man ska göra "när man blir stor". Kanske är det därför jag inte gillar den något vidare, för att jag blivit för gammal för att relatera? Det känns bara som så mycket... utfyllnad? jämfört med Hazelwoods vuxenböcker. Relationen mellan Mallory och Noel får inte särskilt mycket utrymme. Tyvärr lyckas hon inte få upp mitt intresse för utfyllnadsmaterialet tillräckligt och därför upplever jag romanen som för lång och lite tråkig. Det kan också ha att göra med att boken inte är placerad i "STEM-academia" utan i schackvärlden och helt ärligt? Snark.

Nä, den här kunde jag ha hoppat över. Man (jag) ska ändå inte läsa mer än en romace-bok i taget, tror jag.

2 kommentarer:

  1. Jag fastnade inte heller för den här tyvärr. Däremot har jag inte testat hennes vuxenböcker, kanske borde?

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är ganska klassisk romance skulle jag säga, åt det explicita hållet. Bra underhållning tycker jag, men lite "skräplitteratur"-känsla också.

      Radera