Läst i januari

Oscar och den rosa damen, Eric-Emmanuel Schmitt (Skönlitteratur)
Oscar är tio år. Om tolv dagar ska han dö. På sjukhuset möter han den rosa damen, som säger åt honom att skriva brev till gud och att han ska leva som om han varje dag åldras tio år. Den här lilla romanen innehåller Oscars brev om hans sista dagar. Det är roligt mitt i allt sorgliga och den fungerar fantastiskt som en mellan två böcker-bok. Det finns även en filmatisering, med bland andra Max von Sydow, som tar textens innehåll till någonting oväntat och för ovanlighetens skull tycker jag att både filmen och boken är ungefär lika bra.

Hjärtans fröjd, Per Nilsson (Kärlek, Skönlitteratur, Ungdom)
Jag läste den här första gången på högstadiet, men då fastnade den inte riktigt. Den hamnade mellan alla andra Per Nilsson-böcker som jag tyckte var bättre. Mellan Du & du & du, Anarkai och Ett annat sätt att vara ung. Det är först vid den här läsningen som jag har insett hur mycket Per Nilsson har påverkat mig, i mitt språk och tänkande. Hans filmiska berättande har nästlat in sig på ett obemärkt vis och syns tydligt i mina egna texter. Hjärtans fröjd är en film om någonting som redan har hänt, men den är inte färdig. Den handlar om hur huvudpersonen blir kär i någon han ser på bussen och hur de knyts tillsammans över en skolbok i tyska. Han kallar henne Hjärtans fröjd i hemlighet, men hon är inte lika säker. Träffsäkerheten gör att det känns även under huden. Det finns även en uppföljare, The return of Hjärtans fröjd, som jag tänker läsa snart.

Animal farm, George Orwell (På engelska, Skönlitteratur)
Den här läste jag till bokcirkeln jag är med i. George Orwell, även känd som författare till bland annat 1984, har med Animal Farm porträtterat en revolution på en bondgård, där djuren har tagit över. I början talas det väldigt hjärtligt om hur alla djur är jämställda, att inga djur ska äta så lite och jobba så hårt som när Mr Jones, deras tidigare ägare, styrde gården. Efter en tid börjar vissa djur bestämma allt mer över de andra. Det är de "smartare" grisarna som kan läsa och tala högfärdigt, som manipulerar de övriga djuren till att glömma det som varit, för att få som de vill. Livet på gården hamnar allt mer i ojämvikt, men det var åtminstone sämre förr, eller? Den är inte speciellt lång, men budskapet är ganska tydligt. Det är många som kategoriserar den här boken som en dystopi, men jag kan inte riktigt se vari dystopin ligger - det är ju så här det har sett ut och så här det ser ut nu.

Medealand och andra pjäser, Sara Stridsberg
Medealand och andra pjäser innehåller förutom Medealand, två stycken till - Dissekering av ett snöfall och Valerie Jean Solanas ska bli president i Amerika. Samtliga handlar om kvinnor i trängda situationer. I den första ska Medea fördrivas ut ur landet, ett land som inte är hennes eget, för att mannen hon kom dit med har förlovat sig med landets kungs dotter. I den andra är en konungaflickas öde att hitta en man att ge sin makt till och att föda en tronarvinge, trots att hon blev uppfostrad till att vara en konung. I den tredje har Valerie Jean Solanas hela tiden kämpat mot patriarkatet och nyss skjutit Andy Warhol.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar