Bookbirds läser: 1Q84, andra boken (kapitel 1-2)

FEBRUARI 8 2014, lördagsleda
REVIDERAD KONVERSATION
INTE UTAN SPOILERS

Stjärtmes: AAH Tamaru!! Tjechov!! Så meta!! Har precis läst första kapitlet nu.
Blåmesen: Jag tänkte också på att det var meta. Det är väldigt berättelse-i-berättelse-i-berättelse. Men läs ett kapitel till så jag inte spoilar för dig?

Stjärtmes (en timme senare): Så! Nu är jag klar!
Blåmesen: WOHOOO! Har du hunnit lyssna på alla låtar och kollat upp allt du glömt också? För det struntade jag i (nonchalant?)
Stjärtmes: Vilka låtar?
Blåmesen: Jazzlåtarna som de pratar om i kapitel 2
Stjärtmes: Jag försökte kolla upp om hunden, men vi hade inte skrivit något om det. Nä, jag har inte lyssnat på låtarna haha!

Blåmesen: Det var ju den där vakthunden, damens livvakts vakthund, som bodde på det skyddande boendet. Den blev dödad i slutet av ettan, på ett onaturligt sätt. Minns inte exakt hur

Stjärtmes: Jag tyckte att damens förklaring var logisk, att det kanske var sekten som ville ge henne en varning.
Blåmesen: Ja, det håller jag med om. Hon verkade ganska knäckt. Minns det som att hon beskrevs som väldigt stark i första boken, eller är det en missuppfattning från min sida?
Stjärtmes: Jo, hon verkade ganska kall i första boken

Blåmesen: Jag tyckte nog att kapitlet om Tengo var mer intressant än det om Aomame. Blev lite förvånad över att alla dömde ut honom [Ushikawa] så fort på grund av utseendet dock
Stjärtmes: Ja!! Det där med utseende verkar vara Murakamis grej??

Stjärtmes: Jag tyckte att Tamaru (vakten) blev lite väl öppen inför A när han berättade hela sin livshistoria. Det var inget jag hade förväntat av hans karaktär att han skulle göra. Han hade ju fram tills dess varit väldigt fåordig
Blåmesen: Det kan jag hålla med om. Har inget minne av att de varit nära tidigare. Men man får väl skylla på att han var känslomässigt nedbruten p g a hund. Jag undrar hur viktig han egentligen är, för intrigen/romanen i stort menar jag
Stjärtmes: Han kanske får en viktigare roll sen, i samband med A och sekten
Blåmesen: Det är mycket möjligt.

Stjärtmes: Det här att både Tsubasa och Fukaeri har försvunnit!?!?!
Blåmesen: Jag hade en teori ett tag om att Tsubasa/Aomame/gamla damen-gänget egentligen är karaktärer i Tengos bok, men sedan var det visst något som motbevisade det?
Stjärtmes: Jag tror att vi pratade om det någon gång
Blåmesen: Annars blir det otroligt meta med Tjechov, för i så fall pratar de om en roman, i en roman, i en roman.
Stjärtmes: Varför skulle han annars prata så konstigt?
Blåmesen: Vem, Tjechov?
Stjärtmes: Tamaru
Blåmesen: Jaha. Nu är jag med. För att tja, oavsett hur många nivåer av romaner det är vi snackar om så är det en roman vi läser. Hur ofta är romankaraktärer egentligen som riktiga människor?

Stjärtmes: Jag tycker också att Tengos verklighet låter mer verklig än Aomames
Blåmesen: Mm, fast den är också lite overklig. Det här med att Ushikawa visste allting som han inte borde veta...
Stjärtmes: Ja.. Det var läskigt. Men samtidigt finns det kanske något Big Brother över det?
Blåmesen: Ja, jag tänkte snarare NSA/Google men det är väl samma sak nu för tiden. Han [Orwell] skulle ha döpt den till 2014 istället... Den utspelar ju sig 1984 och 1984-parallellverklighet [förtydligande: eftersom man aldrig vet någonting i Murakamis böcker tänker jag bara utgå från att saker jag fått för mig stämmer]
[...]


fler diskuterade kapitel » 3-7, 8-11, 12-17, 18-24

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar