Ofeliaetyderna

Sökes en liten roman om en författare som försöker undersöka vem Ofelia i Shakespeares tragiska drama Hamlet var och vad som föranledde hennes död, samtidigt som han återfinner en gammal kärlek, som råkar vara skådespelerska och spelar just Ofelia i pjäsen han går och ser på, och river upp gamla sår och frågor? Här är den.

IMG_4376

Berättarjaget, Rickard Enhörning, skriver på ett nytt manus. Den här gången handlar det om Ofelia. Det handlar om lösa trådar att knyta ihop, hål att fylla igen och berätta Ofelias historia. Ofelia har, i Hamlet, ingen stor roll men är inte desto mindre betydelsefull för historien om prinsen som blev galen. Han skriver något som han kallar för etyder, övningar, och försöker frammana levande bilder av fiktioner. Till slut går han och ser en uppsättning av Hamlet i Stockholm och där blir han fångad av en skådespelerska, hans livs Ofelia, som spelar just Ofelia. Hon är från en tid för längesedan, någon han trodde att han hade förlorat, men som nu uppenbarar sig. Enhörning blir som besatt, av både Ofelia och denna skådespelerska, och blandar nog ihop dem båda efter ett tag.

Ofeliaetyderna är skriven av Rose Lagercrantz. Omslaget pryds av en närbild på en statys sargade ansikte och är egentligen inte mycket för världen i jämförelse med hur framsidorna ser ut idag, men låt inte detta skrämma bort er från en ljuv läsupplevelse. Är ni, liksom jag, svag för tragiska kärlekshistorier ska ni stanna vid denna ett litet tag. Att den sedan även handlar om en författare och dennes skrivprocess samt utvecklande av tankar kring en av Shakespeares verk? Det ser jag som bonus.

Själv läste jag Hamlet under en varm sommardag i Stockholm förra året. Det var ett lånat exemplar och min väns många kommentarer i marginalerna ömsom hjälpte och ömsom stjälpte läsningen, men jag skulle aldrig kunna läsa den såsom Enhörning eller min vän läst den, hur många gånger jag än gjorde det. Eftersom jag inte kan säga hur det är att läsa Ofeliaetyderna, utan att ha läst Hamlet, bör jag inte uttala mig om det här, men jag kan föreställa mig att det inte skulle uppstå några problem att läsa den här först.

Bild av Sarah Ryhanen

4 kommentarer:

  1. Det här är ju lite off-topic, men... Vem döper sin protagonist till Rickard Enhörning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. En mycket relevant fråga.

      Radera
    2. Det finns alltså ingen... symbolisk betydelse? i namnet?

      Radera
    3. Förutom att han säger att han är en enhörning till ett par grannbarn, kan jag inte se någon symbolisk betydelse. Men jag slukade boken också, kan ev ha missat något essentiellt :-)

      Radera