Stjärtmes om läslust

Jag vet inte vad som har hänt med mig. Det känns jättekonstigt som om inget fungerar som det ska längre. Jag gör som sagt listor. Jag älskar listor, älskar hur kaos struktureras upp och man ser saker klarare.

Just nu känner jag ingen läslust alls. Om man jämför med förra årets lästa böcker så ligger jag redan nio böcker bak. Förra året läste jag hur mycket som helst, överallt och hela tiden men just nu känner jag inget sug alls vilket är lite synd för bloggen och så nu när vi har startat den och allt.
Först trodde jag att det bara var en fas, en nerförsbacke i en karusell som senare skulle vända uppåt igen. Det började i november förra året minns jag. Jag minns att orden inte längre fastnade som de gjorde förr, att jag helt plötsligt inte tyckte att böckernas handlingar tilltalade mig. Det har inte vänt uppåt än och det är som om varje bok jag läser är under tvång. Jag hatar det verkligen men jag saknar att kunna försvinna i en drömvärld där vägen redan är upplagd men där jag bestämmer bilderna själv, där jag blir ett med bokens personer och jag kan prata om dem i tredje person singular.

Jag har försökt med alla möjliga saker: från att avstå från läsning under några veckor till att tvinga mig själv att läsa ut en seg bok med ett slut som jag inte längre minns. Det känns otroligt fel det här med att inte ha något sug längre. Det är inte så att jag har ersatt läslusten med någonting annat. Jag gör nästan exakt samma saker som jag gjorde för ett år sedan, det tar emot att erkänna det, det är bara den där läslusten som saknas och jag saknar den så otroligt mycket.

1 kommentar:

  1. Jag tror jag vet vad du behöver. En riktigt, riktigt, riktigt bra bok.
    Men det är som man säger, You have to kiss a lot of toads...
    Och dessutom kan en riktigt bra bok också avskräcka en från att läsa vidare, och riskera att bli besviken igen.

    SvaraRadera