bookbirds läser: Att föda ett barn (Maj #1), s. 220-489

Det bästa, eller åtminstone mest sammanhängande från bookbirds bokcirkelchatt den 9 januari. Sedvanlig spoilervarning!

blåmesen: så... Maj time?
Stjärtmes: Maj #1 slutade bättre än jag trodde.
blåmesen: Bättre?! Tomas fick ju någon sorts alkohol- eller abstinensinduceras psykos - skitläskigt!
Stjärtmes: Ja, men det slutade på ett sätt som gjorde att jag ville läsa vidare.

Stjärtmes: Känns det inte som att Maj åldrades sjukt mycket efter att ha fött barn?
blåmesen: Det tycker jag inte, eller inte så att det kändes onaturligt i alla fall.
Stjärtmes: Hennes förlossning är förresten ingen jag skulle vilja ha.
blåmesen: Inte jag heller. Kan inte påstå att det hittills varit något i Majs liv som fått mig att önska att jag levde i hennes tid istället för vår.

Stjärtmes: Apropå Tomas utbrott: Ingen i familjen verkade förvånad över detta?
blåmesen: Nej, man undrar ju om det beror på att Maj inte berättade allting, eller på om han har gjort något liknande förut... Eller bara på att de vetat länge att han är försupen. Utbrottet är ju också det första som verkar ha kunnat rubba svärmodern från sin obändliga egoism.
Stjärtmes: Haha, ja. Vad vill hon egentligen. Verkar inte ens tycka om sina barnbarn.
blåmesen: Är det inte så att hon i synnerhet inte tycker om Anita? Maj reflekterar över det någon gång, att "tant" vägrar hålla Anita, men Henrik (Tittis barn) går bra.
Stjärtmes: Ja... för att Anita är en tjej?
blåmesen: Eller för att hon bara verkligen inte gillar Maj.

blåmesen: Intressant med hur man förväntades vara som förälder för knappt hundra år sedan också. (Undrar vad som kommer att gälla om hundra till.)
Stjärtmes: Det verkade jättejobbigt att ha barn på den tiden. Särskilt i Majs ensamma situation.
blåmesen: Men hon verkar ju på vissa sätt välkomna det. Arbetsamma Maj.
Stjärtmes: Visst lär sig Maj att tycka om Anita? Alltså på riktigt?
blåmesen: Ja, jag tycker att det låter så, även om hon i början mest verkar tycka att ungen får ju all hennes tid och energi, så då ska hon väl inte behöva ge den kärlek också.

blåmesen: Tomas verkar ju också gilla Anita.
Stjärtmes: Ja absolut. Och Maj.
Stjärtmes: Det han sa till Maj en gång, det där om att han inte kan älska för två, fick mitt hjärta att brista.
blåmesen: Det var fint! Att han i alla fall verkligen vill försöka.
blåmesen: Men å andra sidan förstår jag Maj, kan inte vara jättelätt att försöka hålla av en främmande alkoholist som man råkat bli gift med.
Stjärtmes: Vi som läsare vet ju att Maj åtminstone ibland tänker försöka vara lite mer… som man är när man är ett par, men Tomas bara sviker en.

blåmesen: Vad tror du om hennes funderingar om att gå ifrån Tomas då?
Stjärtmes: Jag hoppas hon gör det!
blåmesen: Men tror du att hon gör det?
Stjärtmes: Kanske inte till en början. Jag tror att hon tvingas till det.
Stjärtmes: När Tomas får ett utbrott för mycket.
blåmesen: Du tror inte att han kommer att sluta dricka?
Stjärtmes: Nä. Tror du?
blåmesen: Jag hoppas ändå. Men jag har faktiskt ingen aning om vad som ska hända! Mer än att Maj inte är ensam längre nu när hon har Anita, och det känns som en bra sak.

Stjärtmes: Nummer två heter ju Sörja för de sina.
blåmesen: Och nummer tre Liv till varje pris? I så fall skulle min gissning utifrån titlarna vara att Maj pallar med Tomas i den andra boken men går ifrån honom under den tredje.
Stjärtmes: Samma här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar