Boksommarsummering (juni-augusti)

En oavslutad
Cărtărescu, Orbitór. Vänster vinge

Detta måste vara tredje gången som jag ger upp med den här boken, men det gör inte så mycket. Faktumet kvarstår att jag ändå tycker om
Cărtărescu, trots att jag inte har läst ut en hel roman skriven av honom. Det var något som han sa i ett reportage i Babel. Någonting om fjärilar.

Tretton utlästa
Villius, Nej, det är en snöklump
Hartnett, The ghost's child
Lagerlöf, Kejsarn av Portugallien
Böll, Ungdomens bröd
Roach, Kroppens sällsamma liv efter döden
Ericsdotter, Svårläst
Plath, The bell jar
Ibbotson, The beasts of Clawstone Castle
Scott, Ivanhoe
Carl Larsson, Ett hem åt solsidan
Martinson, Aniara
Pullman, The golden compass
Dahl, Matilda

Kejsarn av Portugallien var min första utlästa Selma Lagerlöfbok. Ungdomens bröd var ett fint äventyr. Med Svårläst fick Åsa Ericsdotter en permanent plats i mitt hjärta och det var ju precis så. Bell jar, bell jar... Jag vet inte riktigt, det är så många känslor inblandade. Istället hänvisar jag till blåmesens inlägg. The beasts of Clawstone Castle hade jag läst för en evighet sedan, fast på svenska, och det märkte jag såklart inte förrän jag redan hade kommit in en bit i boken. Och slutet var för uppenbart. Ivanhoe tog en oändlighet att läsa ut. Det är ingen Tristan och Isolde direkt, fast det hade ni säkert redan listat ut. Aniara, mitt trogna resesällskap, I will treasure you always always always. Om Bookbirds hade en "Önskar att jag hade läst boken innan jag såg filmen"-kategori skulle The golden compass definitivt hamna i den.

X nytillkomna

Kahlo, Att trotsa smärtan
Rhinehart, Tärningsspelaren
Enquist, Nedstörtad ängel
Brun, Det amfibiska hjärtat

bland andra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar