Höstsläppslängt 2015

Här är listan med mina mest framemotsedda böcker som kommer ut under hösten, plockade ur Svensk Bokhandels katalog, listade efter utgivningsmånad samt alfabetisk ordning efter titel. Samtliga titlar är länkar till förlagets egna hemsidor. Det blir en himla lång lista för ett enda inlägg, men jag tror det blir bäst så. För tidigare släpplängtsinlägg, tryck här.

Augusti / Redan utkomna
Bära barnet hem av Cilla Naumann (Natur och Kultur)
När hundarna kommer av Jessica Shiefauer (Bonnier Carlsen)
↳ Jag läste Schiefauers Pojkarna två gånger i våras för att den var så bra och har därför höga förväntningar på denna historia om kärlek, besatthet och våld.

Självporträtt (är läpparna på något särskilt sätt när de väntar) av Helena Österlund (Albert Bonniers förlag)

September
Allt jag inte minns av Jonas Hassen Khemiri (Albert Bonniers förlag)
↳ Tack vare Linnea på Bokblomma har jag taggat Khemiris nya bok under princip hela våren. Och nu. Äntligen.
⇒ {Länk till recension på Bookbirds}
De bästa av fiender, del 2 av David B. & J-P. Filiu (Placebo Press)
↳ Länk saknas, men eftersom det står i katalogen att den ska komma ut i september så kommer den väl att göra det. Jag läste del 1 i våras och tyckte att den inledande förklaringen, i serieform, till relationen mellan USA och Mellanöstern var relativt lätt att förstå. Här är en länk till del 1.

Den sommaren av Jillian & Mariko Tamaki (Placebo Press)
↳ Även den här saknar länk (obs samma förlag som titeln ovan). I katalogen beskrivs den som "en lyhörd och mästerlig uppväxtskildring". Kusinerna Rose och Windy står på tröskeln till puberteten, tyngdpunkter och perspektiv förändras när barndomsvärlden får ge efter för något annat. Men vuxenvärlden som de spionerar på verkar inte vara mycket bättre.

Den sårade divan av Karin Johannisson (Albert Bonniers förlag)
Dit ljuset inte når av Annika Thor (Bonnier Carlsen)
Fripassageraren av Christina Wahldén (Rabén & Sjögren)
↳ Första steampunkromanen i en serie av två. Beskrivningen får mig att tänka tillbaka på Eva Ibbotson-äventyren på mellan- och högstadiet.

I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv av Tom Malmquist (Natur och Kultur)
↳ En redan väldigt omskriven bok om att mista sitt livs kärlek och på samma gång bli förälder, och sedan bara några månader senare förlora sin far. Så himla tung, men jag tror också att den är fin.

Lollo av Linna Johansson (Modernista)
Om mörker av Josefine Klougart (Albert Bonniers förlag)
Omänniskor av Kristoffer Svensson & Nanna Johansson (Rabén & Sjögren)
Regnet luktar inte här av David Al-Khamisi (Bokförlaget Atlas)
Skuggsommar av Mia Öström (Gilla böcker)
↳ Annat av Mia Öström på Bookbirds: Den du söker finns inte här (+ citat)

Som stjärnor i natten av Jennifer Niven (Lilla Piratförlaget)
Vad gör man inte av Maja Hjertzell (Gilla böcker)
Var är Audrey? av Sophie Kinsella (B Wahlströms)
Yuko av Jenny Milewski (Styxx Fantasy)
↳Jag ser på läskiga filmer med skräckblandad förtjusning, med andra ord: Jag säger att jag vill se en skräckfilm men blundar genom större delen av filmen för att det är för läskigt. Jag hoppas nästan att den här romanen är just en sådan skräckfilm att jag måste blunda/lägga ifrån mig den.

Oktober
Bad feminist av Roxane Gay (Albert Bonniers förlag)
Disclaimer av Renée Knight (Etta förlag)
Jag önskar jag hade... av Giovanna Zoboli & Simona Mulazzani (Urax)
↳ Länk saknas. En bilderbok som beskriver djurens olika egenskaper på ett poetiskt och tankfullt sätt. Stort format och fantasifulla bilder = förväntningar på topp!

Levanten av Mircea Cartarescu (Albert Bonniers förlag)
↳ Min historia med Cartarescu sträcker sig långt bakåt, men jag har trots detta inte läst färdigt ett helt verk av honom från pärm till pärm. Detta är en romanversion av ett versepos som räknas bland klassikerna i Rumänien, som innehåller drakar, pirater, luftballonger, serafer och tappra hjältar. Det låter som en helt fantastiskt blandning.

Miniatyrmakaren av Jessie Burton (Modernista)

November
Kvinnan som matade hundarna av Kristien Hemmerechts (Rámus)
↳ Länk saknas. En fiktiv rekontruktion över en grym händelse i Belgien i form av en monolog från hustrun till pedofilen och mördaren Marc Dutroux. Om hur kärlek gör en blind.

December
Hem till byn av Alexander Mahmoud (Bokförlaget Atlas)
↳ Länk saknas. Om att återvända till platsen där man växte upp och inte liknade någon annan. I ett år skriver Alexander Mahmoud dagbok, om vad platsen har gjort med honom, vem han är idag och vart han är på väg.

Okänd utgivningsmånad
Melorytmia - De tysta noterna av Henrik Evrell, Mattias dellert & Gustaf von Arbin (Parabellum Nord AB Förlag)
↳ Både länk och vidare information saknas. Mina förväntningar baseras endast på omslag och titel i det här fallet.
Nära Nauru - varför vi behöver öar av Anders Källgård (Carlsson Bokförlag)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar