Mina 5 senaste bokmärken

Untitled

Filmvalet: Sara Stridsberg
Som om inte kärleken till Sara Stridsberg var nog. Filmtidskriften FLM har ställt frågor till Sara Stridsberg om bland annat när hon senast grät till en film, vilken film hon senast såg, om hon någonsin har lämnat salongen under en visning, vilken karaktär hon mest identifierar sig med och liknande.

50 Cultural Icons on Their Favorite Books
Genom bloggen Bearbooks hittade jag den här listan, där 50 kända personers citat om deras favoritböcker och -författare har samlats på en plats. Bill Murray, Joan Didion, Michelle Obama, Robin Williams, James Franco m.m.!

Sju sätt att ta sig ur en lässvacka
Ovannämnda blogg, Bearbooks, listar här sju tips om hur man kan ta sig ur en lässvacka.

Men hur gör jag då?
I våras skrev jag om hur lätt det var att hamna i en filterbubbla och läsa samma böcker ur samma genre för att man vet vad man tycker om. Jag kallade inlägget Ut ur bubblan, in i världen och skrev att läsning dels borde drivas av lust, men också möjligtvis utmaning. Jag utmanade mig själv att läsa böcker från andra delar av världen (hur det blev med det, är en annan historia). För ett tag sedan hade bästa bloggen Kulturkollo en vecka med temat Jorden runt, där det skrevs bland annat om afrikansk litteratur samt asiatisk litteratur. I inlägget Men hur gör jag då? listar Fanny olika tips på hur man kan göra för att utvidga sina perspektiv och se utanför sin fyrkant. 

@EsterNilsson_
Slutligen, det är inte direkt något att bokmärka, utan snarare något att följa. Ester Nilsson, karaktären med brustet hjärta från förra hösten, tillika huvudperson i succéromanen Egenmäktigt förfarande av Lena Andersson, har skaffat Twitter! Lagom till släppet av uppföljaren, Utan personligt ansvar? Det är oklart vem/vad som styr twitterkontot. Det skrivs mest korta utdrag från Egenmäktigt förfarande och retweetas andras twitterinlägg rörande Ester Nilsson.

1 kommentar: