Bookbirds läser: 1Q84, andra boken (kapitel 18-24)

15 april 2014
Reviderad konversation
Innehåller spoilers

Blåmesen: Det blir bara konstigare och konstigare
Stjärtmes: Jag tror jag tappade bort mig i slutet. Fick aomame ens gå utanför dörren??
Blåmesen: Han skrev ingenting om det. Det verkar som att han bara gick därifrån
Stjärtmes: Hon såg Tengo, som hade letat efter henne, och tvekade att gå ut
Blåmesen: Jaha, nu pratar vi om olika ställen. Hon var väl antagligen tillsagd att inte gå ut, men brydde sig inte när det väl var Tengo det gällde
Stjärtmes: Det här med att hon kände att hon helt plötsligt var "inuti" T?
Blåmesen: Ja, jätteskumt! Men det var ett väldigt väl sammanhängande avsnitt vi läste den här gången. Tydligare kopplingar mellan Tengos och Aomames delar än tidigare tyckte jag
Stjärtmes: Och det här att båda tänkte på Alice i underlandet efter varandra.

Stjärtmes: Jag fattar inte riktigt. Är Tengo också i 1Q84 nu? OCH vem är den Fukaeri vi känner? Maza eller dota?
Blåmesen: Ja, det har jag också funderat på! Det verkar ju som att det är dota
Blåmesen: Tengo är tydligt i IQ84, det kom han ju på själv också
Stjärtmes: Ja, dota, eftersom 1 hon inte kan bli gravid
Blåmesen: Och 2 hon verkar lite allmänt dysfunktionell?
Stjärtmes: Ja, men det trodde jag berodde på att hon var instängd i 10 dagar och inte pratade med någon

Blåmesen: Spännande detta med att Tengo hamnat i en värld som han själv varit med och hittat på, att månen ser ut som han hittat på den och så
Stjärtmes: Jaaaaa vad är detta? Sorcery.  Och att little people har börjat dyka upp ...
Blåmesen: Det var spännande att äntligen få "läsa" Luftpuppan, genom Aomame
Stjärtmes: Det är märkligt att vi inte fick läsa den tidigare. Allt hade varit mycket mer logiskt. Och märkligt att Tengo inte refererade till luftpuppan, när han tänkte på Fukaeri? Typ "hon är så här för att hon har varit med om det här"
Blåmesen: Ja, det tycker jag också är konstigt. Det verkar som att Tengo tolkat Luftpuppan bildligt / som något fiktivt. Gillar inte little people och inte luftpuppemänniskorna heller
Stjärtmes: Varför hade de gjort en tioårig Aomame-kopia tror du? Eller var det en Tengo-kopia?
Blåmesen: Borde inte vara en slump att den dyker upp precis när Aomame skjutit sig
Blåmesen: Menar du att T och A skulle vara samma på något sätt?
Stjärtmes: Nä, jag mindes inte vilken kopia det var i puppan bara
Blåmesen:Det var en tioårig Aomame. Tror du att Aomame verkligen dog? Och varför tror du att hon ville dö när hon upptäckte att hon inte kunde komma ut ur IQ84?

Stjärtmes: Jag tänkte jättemycket på Matrix. Filmen/idén
Blåmesen: Oj. Varför då, eller var såg du kopplingen där menar jag?
Stjärtmes:1Q84 känns inte verklig, så det kanske är en dröm bara. Det blir som att dö i ett tv-spel
Blåmesen: "but it wouldn't be make believe if you believed in me"
Stjärtmes: Ååå jag pallar inte. Så mycket mindfuck
Blåmesen: Fast i Matrix dör de ju på riktigt också. Murakami gillar mindfuck

Stjärtmes: Jag vet inte om Aomame dog på riktigt. Hon kanske gjorde det och så får vi i trean följa tioåriga aomame? Jag tror nästan inte att hon dog på riktigt. Hela storyn faller ju i så fall?
Blåmesen: Det vore ju extremt konstigt
Stjärtmes: Jag har inte vågat se hur trean är uppbyggd
Blåmesen: Han skötte sitt slut snyggt i alla fall, M. Var inte så sugen på att läsa vidare, men nu kan man ju inte låta bli. Jag har inte heller tittat i trean än
Stjärtmes: Haha ja eller hur!! Jag hade tappat sugen för att läsa den här sista delen, men nu. Det var ju minst två kopplingar till Alice i Underlandet!
Blåmesen: Man kanske borde läsa om Alice + Sofies värld innan trean :p

Stjärtmes: Men om Fukaeri är en dota - var tog mazan vägen? Hade inte Fukaeri-dotan också rymt?
Blåmesen: Det var väl Fukaeri-mazan som rymde först?
Stjärtmes: Ja, den Fukaeri vi känner rymde väl också?
Blåmesen: Det verkar ju så. Frågan är också om dotan och mazan har någon sorts gemensamt medvetande. Hur kan annars vår F, om hon nu är dota, veta allt om 'riktiga F's uppväxt?
Stjärtmes: Det kanske kom med, när de skapade henne?
Blåmesen: Möcket möjligt
Stjärtmes: De måste ha fått olika erfarenheter sedan dess, men historian är ju samma
Blåmesen: Det är sant. Vad tror du om Tengos pappas koma?
Stjärtmes: LÄSKIGT. Kan vara ett little people-trick
Blåmesen: Inträffade inte den precis samtidigt som ledaren dog? Tänker också att det kan vara little people
Stjärtmes: Alternativ två är ju att ledarens krafter överfördes till Tengos pappa... Nä. Jag tyckte att det var skumt att de inte ringde Tengo förrän efter tre dagar.
Blåmesen: Kan hålla med om det. Det var också lite spännande att F svarade för "det var ju viktigt"
Stjärtmes: Mmm!!! Hur kunde hon veta vem det var? Om inte Tengo har telefonsvarare
Blåmesen: Nej, grejen var ju just att hon inte kunde veta. Om hon inte har någon form av övermänskliga krafter, vilket ju de flesta verkar ha
Stjärtmes: Hon verkar ju ha det!! Att hon visste vart aomame var
Blåmesen: Men hon sa också att Aomame skulle hitta Tengo och sen gick A och sköt sig
Stjärtmes: Var dotan receiver och mazan perceiver?
Blåmesen: Fukaeri var preceiver och Tengo receiver?
Stjärtmes: Hela Fukaeri-grejen är så märklig, ska det vara tydligt att hon är dota tror du?
Blåmesen: Dota är perceiver och maza receiver enl little people
Stjärtmes: Men var inte Fukaeri mottagaren?
Blåmesen: Så det borde vara så att Fukaeri är dota. Men om det var meningen att man skulle fatta det tror jag att det hade varit tydligare. Eller också är det meningen att man ska tänka efter
Blåmesen: Nix
Stjärtmes: Aha
Blåmesen: Tror jag i alla fall. Nu blir jag osäker
Stjärtmes: Jag tror hon förklarade det för Tengo någonstans, vad de var
Blåmesen: Jo, det har hon gjort. Men jag minns inte var
Stjärtmes: Det kanske inte spelar någon roll... förutom att Tengo har blivit någon av dem
Blåmesen: Jo, vänta här. Mina anteckningar från kapitel 22: "Tengo kommer hem till F. Hans pappa är i koma sen 3 dagar tillbaka (samtidigt som ledaren dog?). F perceiver, T receiver. F säger att A kommer att hitta T." Men hur kan en dota stå upp mot little people? Det är ju de som fabricerat henne på nåt sätt
Stjärtmes: Ja, det är märkligt. Och var är den riktiga Fukaeri?
Blåmesen: Oklart. Ogillar hånskrattar-little people otroligt mycket
Stjärtmes: Det känns inte heller bra att vi inte är så "allvetande" som det känns ibland. Det är först när Aomame läst luftpuppan som vi börjar se little people
Blåmesen: Det är sant! Precis som vi irriterar oss över hur långsamt Tengo inser att han hamnat i 1Q så går det långsamt upp för oss att vi har det

Blåmesen: Vad tyckte du om överanvändningen av fetstil i kapitlet där Aomame är i sin lgh och funderar över vad hon ska göra?
Stjärtmes: Jag blev lite irriterad. "Hur ska jag göra?" haha
Blåmesen: Det hade liksom framgått att hon inte visste det även om han hade använt normal font.  framförallt när han inte använt fetstilt nästan alls i övrigt
Stjärtmes: Det kändes lite som att han bara ville få slutet överstökat, tyckte jag, eller att han inte riktigt hade någon plan för hur han skulle avsluta den
Blåmesen: Ja, fast det är väl lite av grejen när man vet att det ska komma en bok till och han lyckades ju som sagt ändå att få upp någon form av spänd förväntant inför del 3
Stjärtmes: Hur slutade den? Vet Tengo om att han är i något som kallas 1Q84 förresten, eller tror han att det fortfarande är 1984? 
Blåmesen: Nu tänkte jag mer på stämningen i hela den sista biten vi läst (sjukt mycket mer spännande än de tidigare delarna) än på någon särskild fras
Blåmesen: Jag tror inte han har sagt 1Q nån gång
Stjärtmes: Jaa. Det hände sjukt mycket mer saker under de här fem kapitlena än under hela första halvan!! (läs: aomame-kapitlen)
Blåmesen: Verkligen!
Stjärtmes: Och han använde Orwells 1984-ref på ett nytt sätt: det här att gud ser allt
Stjärtmes: Aomame blev ju religiös igen, innan hon sköt sig
Blåmesen: Det la jag i och för sig ingen betydelse i

Stjärtmes: Vad gör vi nu?
Blåmesen: Pausar lite? Jag har trean som pocket hemma i bokhyllan


Slut på andra delen. 


fler diskuterade kapitel » 1-2, 3-7, 8-11, 12-17

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar