Web Analytics Bookbirds: Biblioteks- och informationsvetenskap 180hp, Linnéuniversitetet

söndag 7 april 2013

Biblioteks- och informationsvetenskap 180hp, Linnéuniversitetet

Det har blivit april och ansökningstider. Några av er funderar kanske på att välja biblioteks- och informationsvetenskap (b&i) på Linnéuniversitetet till hösten, men är fortfarande osäkra. Efter en snabb googling såg jag att de första träffarna hänvisade till skolans hemsida. Dessa är väldigt informativa, men objektiva och ger inte svar på allt. Eftersom jag nu är inne på sista terminen på mitt andra år, har jag snabbt skrivit ihop en liten guide, både om programmet och om att leva som student i Växjö. Jag hoppas det är en liten hjälp på traven! Förlåt på förhand om det är lite ostrukturerat.

Jag har delat upp guiden i följande delar: programmet, boende och studentliv.

PROGRAMMET
Uppbyggnad
De tre första terminerna läser man obligatoriska kurser. Under dessa måste man under en vecka ut på "praktik"/verksamhetsförlagd utbildning (VFU) per termin. Sedan får man två terminer där man får välja att läsa vilka kurser man vill, var man vill. Här har man chansen att breda ut sitt register (nischa sig) med att läsa någonting inom data, pedagogik eller annat som man tror arbetsgivarna letar efter. Man får också, om man vill, läsa utomlands!

Har man redan 60hp som man kan tillgodoräkna sig, kan man hoppa över de valbara terminerna och gå direkt till uppsatsterminen. Under mina tre första terminer fick jag intrycket av att utformningen inte är satt i sten utan det jag läste, skiljde sig ibland markant från det som de året innan mig hade läst, vilket kan vara bra (att de är för förändringar) och dåligt (att de inte riktigt vet vad de ska lära ut).

På institutionen säger man sig ha en "pedagogisk inriktning", något som de andra universitetetn med b&i inte verkar ha (här får någon gärna rätta mig om jag har fel). Vi har pedagogik I och II bland våra obligatoriska kurser, där vi lär oss hitta vår egen pedagogiska lärosyn och får hålla i en egen "lektion".

Nollning
Biblioteks- och informationsvetenskapsprogrammet på Linnéuniversitetet har ingen nollning. I början av varje hösttermin brukar tvåorna anordna en liten välkomstgrej för ettorna. När jag började så lekte vi några lekar utomhus. När det var min klass tur spelade vi brännboll. Det kan tyckas vara väldigt synd att vi inte har nollning, men det är också förståeligt, med tanke på att det tar lång tid att lära känna en klass och att vi bara har tre terminer som vi har som "en klass". I höstas var det en tjej som anslöt sig till en annan utbildnings nollning, så det går också.

Bokmässan i Göteborg
Varje år anordnar man en bussresa till och från bokmässan i Göteborg som man har möjlighet att vara med på! Dock får man inget rabatterat pris på entréavgiften om man väljer att följa med. Men det är ju alltid något, en utflykt. Dessutom får man ju en chans att lära känna sina klasskompisar eftersom resan tar cirka tre timmar.

VFU
För egen del har det varit väldigt lärorikt och viktigt att gå ut på VFU, även om det bara har varit 4-5 dagar åt gången och det enda man får är en snabb överblick på arbetsplatsen. Utan VFUn hade utbildningen varit helt teoretiskt, vilket ger en väldigt skev bild av hur det verkligen ser ut. Nu får man också möjlighet att se hur det är att vara på olika bibliotek, vilket kanske hjälper en att välja vad för sorts bibliotek man vill jobba på i framtiden.

Många väljer att ha sin VFU på bibliotek, antingen i sin hemstad (tillfälle att vara hemma en vecka) eller i Växjö. Jag har varit på folkbibliotek, universitetsbibliotek och skolbibliotek. Hittar man inte en VFU-plats/om man är lat, finns det platser på stadsbiblioteket i Växjö och universitetsbiblioteket som man kan vara på. Man måste inte vara på ett bibliotek, utan kan välja att vara på en med liknande struktur. En i min klass var på Designarkivet och katalogiserade böcker.

Lärarna
Många av lärarna som jag har haft hade kunnat vara bättre. De är inte så pedagogiska, kommunicerar inte sinsemellan vilket har skapat kaos, är inte så tydliga med sina uppgifter etc. Men det finns också bra lärare, så klart, som har varit till stor hjälp, speciellt under första terminen. Efter varje ifylld utvärderingsformulär önskar man att institutionen ska lyssna och förbättra. Det hålls förvisso programråd, någon gång per termin, där man får framföra sina åsikter, men jag vet inte jag.

Klassen
Det verkar som att jag har haft tur med att ha hamnat i en väldigt bra klass. Både de som går året över och under mig säger sig vara missnöjda med deras respektive klass. Man kan försöka se det från den ljusa sidan, att vilka man än hamnar med så finns det alltid människor som tycker om att läsa. Det är ju en tröst.

Arbeta extra som studentassistent
Universitetsbiblioteket anställer ett antal b&i-studenter som hjälper till på kvällen och helger, med bokuppsättning och receptionsfrågor. Man brukar kunna söka till detta i slutet av terminerna, när det är några som slutar/tar examen.

BOENDE
Är det första gången man flyttar hemifrån, eller första gången man är hemifrån en väldigt lång tid, kan det vara svårt till en början att veta hur man ordnar upp sitt liv. Man ska handla mat, plugga, städa, tvätta och därtill hinna med att plugga lite till. Det finns hur som haver inga direkta lösningar, tycker jag, för att var och en följer sin egen rytm. Men man ska för den delen inte ignorera hjälpsamma tips, som till exempel skapa en rutin, äta bra frukostar och liknande.

Campus
De flesta vill bo på campus. Där finns allt inom gångavstånd. Det är livligt och det är alltid någonting som är på gång. Dessutom behöver man inte gå så långt för att gå på föreläsningarna, till universitetsbiblioteket, gymmet, Ica eller Willys. På campus finns det också X antal restauranger, två uteställen och ett café. Att bo på campus är som att bo i en bubbla, eftersom allting är så nära är det sällan man orkar ta sig därifrån. Här finns allting som man kan tänka sig behöva. Det enda som kanske hade kunnat vara bättre är om Systembolaget fanns närmre till hands. Det finns tre busslinjer som man kan ta från Resecentrum, men de är inte så bra på att hålla tiden.

På campus kan man välja att bo i en vanlig lägenhet eller i studentkorridor. Det finns områden som är mer attraktiva än andra. Slottstaden tror jag har de nyaste lägenheterna och Idet, med husen som vi kallar "sockerbitarna"(på stallvägen med ojämna nummer) de äldsta. Hyran är väl också satt därefter.

Tillgängligheten
Det är väldigt svårt att få en studentlägenhet på campus om man inte har satt sig i bostadskön minst ett halvår innan man faktiskt ska flytta dit, speciellt inför höstterminen. Det är också svårt för utbytesstudenter är berättigade att få ett rum att bo i. I höstas var de tvungna att öppna ett akutboende, där man kunde sova för en summa pengar per natt.

Nu låter det som att det är omöjligt att få en bostad på campus, men det är det absolut inte. Jag känner några som fick tag på en egen lägenhet, trots att de inte hade så många poäng. Inför första terminen får dock man inte vara kräsen, men inte heller acceptera vad som helst till vilket pris som helst.

Utanför campus
Vill man bo utanför campus kan man leta på andra ställen utöver bostadsbolagen, exempelvis Blocket och Linnéstudenternas bostadsförmedling. Det som är bra med Växjö är att det inte är särskilt långt att cykla från till exempel Norr till campus, en halvtimme-fyrtiofem minuter max.

I två närliggande orter, Hovmantorp och Lessebo, får man rabatterad måndashyra till värdet för ett månadskort (fem zoner) i kollektivtrafiken. Mer information om att bo i Hovmantorp och Lessebo, finns här.

Linnéstudenterna har även en liten länksamling med länkar till bostadsbolag med studentboende.

STUDENTLIV
Studentföreningar 
De flesta program har studentföreningar kopplade till sig (utbildningsföreningar), som anordnar evenemang och nollningar för studenterna. B&i har det inte, men jag har inte tagit skada av det. Vad vet jag om det förresten, jag har ingen erfarenhet av hur det är att ha en.

Det finns även studentföreningar som är mer "intresseföreningar". Är man intresserad av att titta på film kan man gå med i Cinema Campus som visar film två gånger i veckan. Tycker man om att sjunga, kan man gå med i Brygghuskören. Spelar man ett instrument och vill vara med i en orkester kan man gå med i Isterbandet. Är man politiskt intresserad finns det föreningar för detta. Vill man ha ett eget program i studentradion får man göra det också. Etc. Etc. Möjligheterna är inte oändliga, men finns. Här finns samtliga föreningar och nationer samlade.

Är det någonting man saknar kan man alltid starta upp en egen förening.

Kultur & nöje
Palladium är ett trevligt ställe som visar film, anordnar konserter och poesievenemang ibland. Stora salen är som en gammal biosalong med balkonger och allt.

Uffes källare kan man också spana in. Där kan man gå och se på teater, fika, lyssna på musik, beroende på vad som är på agendan.

Stadsbiblioteket har på den senaste tiden haft författarkvällar med bland annat Nina Björk och Simon Gärdenfors. Sagostunder och bokcirklar anordnas också. På arabiska. På engelska. För män. För unga. För alla.

Gå ut
Det finns som sagt två studentpubar på campus, Sivans och Stallarna. Dessa har mycket tacksamma priser för studenter, både vad gäller entré och dryck och mat. Vill man söka sig mot innerstaden rekommenderar jag Kafé de Luxe vars källare förvandlas till ett fantastiskt dansgolv för alla sorters människor på kvällen. På dagen och framåt middag är Kafé de Luxe också ett bra tillhåll för förtäring av mat. Annars finns det ställen som Grace, som är mer utav en nattklubb, och Sports & Pauze där man kan ta en öl och hänga.


Okej, det är ungefär allt jag kommer på som kan vara av intresse. Har du fler frågor eller vet om tips jag har missat, kan du skriva i kommentarsfältet eller skicka iväg i ett mejl till bookbirds (a) hotmail.com.

6 kommentarer:

  1. Åh vad kul! Jag läser på Linné i Kalmar, sista terminen på Ekonom.. så ämnet är ju ganska långt ifrån men ändå.

    Fast jag förstod inte riktigt det där med att man kunde tillgodoräkna sig 60 hp? Är det inom vad som helst så länge det är högskolepoäng?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, i princip. Så vitt jag har förstått det måste minst 30 av högskolepoängen vara inom samma ämne, annars är det fritt fram!

      Radera
  2. Har läst B&I på Linné sedan i höstas och fick först förra veckan tag på permanent boende, lägenheterna på campus har legat på upp till 600p (nästan 2 år i kö)och jag har trots mer än 200p aldrig fått erbjudande om visning. Nu ska det dessutom eventuellt säljas mer än 400 studentlägenheter utan kravet att det fortfarande ska vara studentlägenheter vilket är ganska galet. Jag vet många som hoppade av pga att de inte fått tag på lägenhet den första månaden. Jag trivs jättebra här men stressen att inte ha någonstans att bo är ingenting man egentligen ska behöva hantera som student enligt mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det tycker jag inte heller, jag vet inte riktigt hur mina kompisar lyckades få tag på ett boende trots att det var deras första år i Växjö. Jag har följt processen med eventuell försäljning av studentlägenheter och förstår inte riktigt vad politikerna tänker med! Växjö är inte som Lund som drar till sig studenter trots att det är ont om bostäder, jag tror inte de förstår hur viktigt det är att man ska kunna bo i en stad man vill studera i, speciellt Växjö. Får jag fråga var du har bott innan?

      Radera
    2. Politiker tänker ju oftast inte alls tyvär.. Jag bodde på akutboendet den första tiden, pendlade så gott det gick mellan Halmstad & Växjö (jäkligt drygt och fungerar knappt alls kan tilläggas). Fick prioritera föreläsningar och planera massa för att få det att gå ihop. Efter ca en månad fick jag rum på Sankt sigfrids folkhögskola som ligger ca 30min från Växjö med buss. De ställde ett av deras internat-hus till förfogande åt hemlösa Linnéstudenter, åtta rum totalt. Bussarna går dåligt och mitt rum är på 9kvm - men vad gör man inte för att få en utbildning? :)

      Radera
    3. Vad skönt att det har ordnat sig för dig nu, även om det är väldigt mycket försent. Vart tar du vägen nu? Och trivs du i din klass? Jag har hört vissa uttalanden om den, men de kommer ifrån samma håll ungefär. Inte för att jag har något med den att göra, men det är intressant tycker jag, hur olika människor strävar mot ett likadant mål. Din och min musikaliska kompatibilitet är förresten SUPER på Lastfm! ♥

      Radera